tisdag 6 april 2010

Tekniska utbildningar, Yrkeshögskoleutbildningar

Ylva Alexandersson
VD/Rektor
Elajo Technical Education Center AB (Etec AB)

Tekniska utbildningar
Yrkeshögskoleutbildningar - Högskoleutbildningar
Praktisk tekniker eller teoretisk tekniker
Vem betalar? Vad är det värt?

Vem vill flyga med ett flygplan som är lagat av en tekniker som bara läst om flygplansteknik i en bok?

Frågan är givetvis tillspetsad. Men den sätter samtidigt fingret på en stor brist i många av våra utbildningar, som fokuserar på kunskap snarare än på kompetens. Kompetens kräver, till skillnad från kunskap, praktisk erfarenhet. Och det är en bristvara på många håll inom utbildningssektorn.

KY-/Yrkeshögskoleutbildningar inom automation är mycket eftertraktade av industrin. Det syns också i statistiken. 90 procent av alla som gått en teknikutbildning inom KY har jobb direkt efter utbildningen. Visst är det bra…. Men kan utbildningarna bli ännu bättre? Kan man lära sig teknik inom till exempel automation utan att arbeta praktiskt under utbildningen?

Svaret är givetvis nej! När man utbildar automationstekniker är en mycket stor del av utbildningen praktisk även på skolan. Det räcker inte med den LIA som ingår i utbildningen. När man som student kommer ut på företagen och inte har någon praktisk erfarenhet kommer man inte att kunna tillgodogöra sig den LIA man får. Problemet är när vi som utbildningsanordnare skall erbjuda praktik i utbildningen. Det är ofta förknippat med mycket höga kostnader. Teknik är dyrt!

Det genomförs idag flera utbildningar inom Automation på KY/Yh nivå. Vi vet att studenterna som utbildas är mycket eftertraktade av näringslivet. Men är det rimligt att man som utbildningsanordnare ska kunna utbilda en Automationstekniker i två år för 130 000 kr? Då ska studenten ha tillgång till dator, programvaror och olika typer av teknisk utrustning för att inte komma ut på sin första LIA som en teoretisk tekniker. I dagsläget vill jag bara säga till alla er som väljer en Kvalificerad yrkesutbildning inom Automation – grattis! Ni får mycket mer utbildning än vad samhället är redo att betala för.

Ni som studenter kan också glädja er åt att ni är mycket eftertraktade av näringslivet. Men tyvärr, får väl jag som utbildningsanordnare säga, har inte samhället riktigt förstått detta.

Vår Kvalificerade yrkeshögskoleutbildning till Automationstekniker/automationsingenjör kostar betydligt mer än skolan får betalt för. Varför gör vi då detta? Därför att vi ser att det är mycket viktigt! Vi har ett mycket nära samarbete med näringslivet som hela tiden ger oss informationen om att efterfrågan är stor på denna kompetens i företagen. Näringslivet går in och stöttar oss på många sätt för att vi i slutändan ändå ska uppnå ett balanserat resultat.

Frågan är bara - hur långsiktigt blir detta? Mitt arbete som skolledare för en KY/Yh utbildning liknar alltför ofta en som jobbar med att få in pengar till en hjälporganisation. Så borde det inte få vara! Svensk industri har en unikt positiv inverkan på svensk ekonomi. Därför borde samhället försäkra sig om att utbildningar inom teknikområdet får prioritet. De ska inte bara sägas vara viktiga utan också får kosta något mer.

Är inte behovet av ”praktiska” tekniker något som vi borde framhålla?


Konfucius definition på kunskap var att:
”Att veta när man vet något, och att veta när man inte vet något – det är kunskap”
Kompetens kan däremot beskrivas som förmågan att använda sina förmågor.

Är det inte kompetens vi behöver mer av?

1 kommentar:

  1. ''Efterfrågan på arbetskraft med utbildning inriktad mot teknik och tillverkning beräknas öka med cirka 125 000 fram till år 2030, medan tillgången ökar med endast cirka 15 000. Om nuvarande utbildningsdimensionering och ungdomarnas nuvarande studieval består är det således risk för en tilltagande brist på utbildade inom teknik och tillverkning. Bristen gäller dels personer med gymnasial teknisk-industriell utbildning, dels gymnasie- och högskoleingenjörer.''

    Källa: SCB trender och prognoser

    SvaraRadera